Pamenan Anak Nagari Baansua Ilang

Sekelompok anak-anak sedang bermain dengan permainan teramat sederhana (karung), namun mereka merasakan kegembiraan dan kebersamaan.

Anak-anak di jaman now ko ampia dipastikan indak banyak nan tantu jo pamenan tradisional warisan leluhurnyo. Paja-paja galene tu hanyo mengenal mainan nan alah dipadupadankan jo teknologi, samati-mati angin pamenan butan pabirik.

Padohal bagi anak-anak zaman saisuak, inyo sangaik dakek sarato lakek jo babagai pamenan nan dibuek surang atau dimainkan sacaro basamo-samo di tanah lapang, sarupo Sipak Rago, Ulu Ambek, Alang-alang (Darek dan Pasisia), Randai (Silek), Pacu Karuang, Pacu Itiak, Basijobang.

Selain tu adoh juo pamenan lainnyo, sarupo Bagurau (Saluang), Adu Ayam, Lukah Gilo, Adu Baruak, Palabak, Gandang-gandang, Main Congkak, Mamanjek Batang Pinang, Adu Balam, Patok Lele, Salaju Sampan, Tumbuak Lasuang, Dabuih, Barabuik-rabuik Karambia, Antak-antak Aia, Ratik Tabajuah/Ratik Sabatang Mambantai.


Sudah tu ado pulo pamenan Mariam Batuang, Simancik, Mambuek/Main Oto-otoan dari Batuang jo dari potongan Palapah Karambia Mudo, Maluncua jo Palapah Karambia atau Palepah Pinang, Main Gasiang, Main Kelereng, Main Kajai, Tikuak Anam, Sipak Tekong, Main Suruk-surukan/Cirik Mancik, Semba Lakon dan lainnyo.

Babagai pamenan tradisional tu taseba di babagai tampek di Ranah Minang ko. Namun kini timbua pertanyaan; apokah berbagai pamenan tu masih dimaikan dek anak-anak zaman kini ko? 
Samantang masih adoh anak-anak di nagari ko nan masih mamainankannyo, tapi jumlahnyo alah mulai sangenek.

Kecek salah surang pangamat sosial, Drs Tarma Sartima M.Si, kalau pun adoh nan mamainkan babagai pamenan tradisional tu, itu pun hanyo pado wakatu atau event tatantu pulo, nan sipaiknyo digerakkan atau dimobilisasi.

“Saat ini aneka permainan tradisional itu nyaris menjadi sebuah rangkaian pada perhelatan dan tidak lagi mandiri. Padahal pamenan (permainan) tradisional anak nagari itu dahulu dimainkan dan dilakoni secara spontan,” kecek mantan Dekan Fakultas Ilmu Sosial Universitas Eka Sakti (Unes) Padang ko.

Padohal keceknyo, sabananyo pamenan tradisional tu sarat jo pangajaran. “Ragam pesan dan ajaran budi pekerti, moral dan perilaku terdapat dalam permainan tradisional. Kalau kita simak satu persatu dari sekian puluh permainan tradisional itu menuntut berbagai hal, ada diantaranya yang menuntut ketangkasan, kekuatan fisik, kecerdasan dan kecerdikan, kecepatan dan ketepatan, kreatifitas dan imajinatif, keberanian, kepemimpinan dan tanggungjawab,” keceknyo.

Inyo mancontohan pamenan sipak rago. Sapinteh keceknyo, pamenan sipak rago tu indak beda jo olah raga takraw doh. Samo-samo banuansa olah raga, mamainkan bola langkok jo keahlian pamainnyo.

“Sedikit perbedaan jika sepak takraw dimainkan dalam posisi berhadapan (perlawanan). Berusaha mengalahkan dan mematikan bola di daerah kompetitor. Artinya ada yang dikalahkan dan ada yang menang. Namun permainan sipak rago diawali mulai dengan mencari bahan rotan secara bersama-sama. Setelah diperoleh, rotan dibersihkan dan diolah hingga didapat kulit rotan yang baik. Kulit rotan olahan kemudian secara bersama-sama dianyam sedmikian rupa hingga membentuk bola layaknya bola takraw,” keceknyo.

Itu aratinyo, kecek Tarma Sartima manambahan, dalam pamena sipak rago tu adoh sumaingaik kegotong royongan, kebersamaan sarato kebulatan tekad untuak malakukan sarato mencapai sesuatu usaha nan baik sacaro basamo-samo. (feb)


Jangan Lewatkan